RSS Feed

Er Meta Tags spild af tid?

19. oktober 2007 | Søgemaskineoptimering

Et af de første ord man støder på når søger efter søgemaskineoptimering er de såkaldte Meta Tags (Meta koder). Meta Tags bruges til at beskrive et dokument for søgemaskinerne og år tilbage var de et meget vigtigt element når der skulle optimeres til søgemaskinerne.

Disse små html koder, der ikke er synlige i browseren når man besøger en hjemmeside, spiller dog stadig en rolle om end den er meget mere begrænset end før i tiden. Det er vigtigt at forstå at selvom du retter eller tilføjer Meta Tags på dine sider bliver de ikke lige pludselig til en guldmine, men de er en del af den samlede indsats i forbindelse med søgemaskineoptimering.

Dine Meta Tags skal indsættes i <head> sektionen af din side. Det vil sige i mellem <head> og </head>. Der findes rigtig mange forskellige Meta Tags, men langt de fleste er unødvendige.

Title tag

Selvom <title> ikke er en Meta Tag nævner jeg den alligevel da den også skal indsættes i <head> sektion og er en af de absolut vigtigste tags. Søgemaskinerne ligger stor vægt på hvilken titel dine sider har, vælg derfor disse med omhu. Få dine keywords med i titlen, de ord der står længst til venstre vægtes højest. Sørg for alle sider har unikke titler.

Description tag

Den vigtigste Meta Tag søgemaskinerne stadig læser er description. Som navnet antyder bruges denne tag til beskrive hvad den givne side indeholder. Denne beskrivelse ses ofte direkte i søgemaskines resultater og er derfor en glimrende måde at sælge din side på. Koden ser således ud:

<meta name="description" content="Lær hvad Meta Tags er og hvordan du kan indsætter dem ">

En beskrivelse mellem 100 og 200 tegn vil være passende. Sørg for at din beskrivelse passer med det der rent faktisk er på siden. Hvis beskrivelsen ikke svare til det der rent faktisk er på siden vil brugeren lynhurtigt forlade din side igen og har samtidig fået et dårligt indtryk.

Keywords tag

Engang var dette en rigtig vigtig tag, i dag er betydningen meget begrænset. Dette har været en af de mest misbrugte tags i forbindelse med søgemaskineoptimering derfor vægtes den i dag næsten ikke. Hvis du vælger at indsætte keywords på dine sider er det vigtigt at du sørger for at dine keywords passer til indholdet siden. Om keywords adskilles med komma eller mellemrum har ikke den store betydning.

<meta name="keywords" content="meta tags, søgemaskineoptimering, html">

Robots tag

I langt de fleste tilfælde har du ikke brug for at indsætte robots meta tag på dine sider. Robots tags bruges kun hvis du ønsker at forhindre søgemaskinerne i at indeksere dine sider. En robots tag er udformet således:

<meta name="robots" content="noindex,nofollow">

http-equiv tag

Denne tag kan bruges hvis de headers der sendes af din webserver ikke er korrekte. Du kan altså definere lokalt hvilket charset der skal bruges på dine sider. Korrekt charset for en side på dansk ser således ud:

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">

Andre tags

Der findes en del andre meta tags, men langt de fleste er ikke brugbare. Det er derfor bedre at undlade dem helt således at der opnås en bedre fordeling med kode og tekst (code vs. Content).

Refresh tag kan bruges til genindlæse en siden med et fast interval eller til at lave et redirect til en anden side. Det anbefales ikke at bruge denne tag til redirect da det skaber problemer med browserens tilbage knap, brug i stedet .htaccess eller tilsvarende. Pragma tag fortæller at browseren ikke skal cache en side, dette giver større belastning på serveren. Tags som copyright, author, expires etc. bør ligeledes udlades.


Webhotel Billigt webhotel?
  • Søger du et godt og billigt webhotel kan jeg anbefale UnoEuro. Jeg har været kunde hos dem gennem mange år og til prisen leverer de ganske enkelt et af de bedste webhoteller i Danmark.
    - siro.dk 2012