RSS Feed

Google AdWords - Sådan bliver du synlig på nettet

21. marts 2007 | Google
google_adwordsGoogle AdWords er et af de mest populære pay per click (PPC) programmer der findes på Internet. Hvis du lærer at sætte en AdWords kampagne rigtigt op kan det være ganske profitabelt.

Faktisk er der mange internetsider der får største delen af deres kunder gennem Google AdWords. De fleste danske internetsider bruger dog AdWords kampagner som et supplement til den øvrige markedsføring.

Hvad er PPC?

PPC er en reklame teknik der især bruges af søgemaskinerne. Pay per click reklamer er oftest tekst reklamer placeret i nærheden af søgeresultaterne. Hvis en bruger klikker på en af reklamerne betaler annoncøren et lille beløb.

Hvilke annoncer der vises afhænger af hvad brugeren har søgt på, dette gør at annoncerne kan målrettes meget præcist og opnå en bedre konvertering. Hvis man f.eks. søger efter "AdWords" vil der vises annoncer inden for dette emne område. Hvor gode placeringer ens annoncer får afhænger hos Google af, hvor meget man har budt (Cost Per Click) og hvor mange der klikker på ens annoncer (Click Through Rate).

Info: Cost Per Click = CPC. Click Through Rate = CTR.

En succesfuld AdWords kampagne

Et af de vigtigste elementer for at få en succes med AdWords kampagne er hvordan dine annoncer er skrevet og sat op. Placeringen af dine annoncer udregnes i AdWords på følgende måde: Placering = CPC * CTR. Du bliver altså belønnet for at skrive annoncer der konvertere godt. AdWords belønner dig fordi annoncerne ses som mere relevante for den person der søger.

Hvad er en god AdWords annonce?

Dine annoncer skal være målrettede således at dem klikker rent faktisk er interesseret i dine produkter. Samtidig er dit mål er at få en så høj CTR som muligt. Det handler derfor om at finde en balance, men dette er ikke nogen let opgave.

At opsøge information omkring hvordan man skriver gode annoncer er derfor nødvendigt for at få det bedste resultat. Det bl.a. vigtig at: dine nøgleord indgår i teksten, at du er specifik og at du skiller dig ud fra konkurrenterne. En annonce der er godt skrevet vil gøre at du får en bedre placering mens en dårlig skrevet annonce vil få dig til at ligge nederst.

En god AdWords kampagne indebærer

  • At finde frem til de mest effektive nøgle ord (søgeord)
  • At få skrevet nogle gode annoncer
  • At teste annoncerne og tilpasse dem løbende
  • At få oprettet indgangssider (landing pages) der passer til annoncerne.

De første gange du eksperimenterer med AdWords er det en god ide at finde søgeord hvor der ikke er så stor konkurrence. På denne måde kan du lære hvordan programmet virker og hvordan du får det meste ud af dit budget. Efterhånden kan du så byde ind på de mere konkurrenceprægede ord og sætninger.

Effektiv markedsføring

AdWords er en af de mest effektive måder at markesføre ens internetside på hvis det gøres rigtigt. Det er stort potentiale i programmet, men også mange ting at tage højde for. Jeg anbefaler at læse så meget som muligt om AdWords programmet. Jo mere viden du har om programmet jo længere vil du være foran dine konkurrenter.

PPC er et godt alternativ til søgemaskineoptimering. Med PPC bliver du listet med det samme, har god kontrol over hvor du listes og under hvilke søgeord.


Webhotel Billigt webhotel?
  • Søger du et godt og billigt webhotel kan jeg anbefale UnoEuro. Jeg har været kunde hos dem gennem mange år og til prisen leverer de ganske enkelt et af de bedste webhoteller i Danmark.
    - siro.dk 2012